14 apr 2011

DBB in De Standaard


Veel Belgen op European Reggae Contest

Morgen vindt in Maastricht de Benelux-finale plaats van de European Reggae Contest. Voor de preselectie van de wedstrijd meldden zich liefst 26 Belgische bands, relatief meer dan waar ook in Europa.

'Er wordt niet alleen in Jamaica goede reggae gemaakt, ook in België zijn we goed bezig'

Van onze medewerker

Karel Michiels

BRUSSEL

'België heeft een mooie scene van fuiven en concerten, zalen die haast altijd vollopen,' zegt de dj Peter 'Crucial P' Piessens, een veteraan in het reggaemilieu. 'Maar het gaat nog altijd maar om een minderheid van de muziekliefhebbers. Echt populair is reggae hier nooit geworden, en ik zie dat in de toekomst ook niet gebeuren.'

En toch is Piessens zelf betrokken bij de oprichting van het Belgische reggaelabel Majestic, tevens de naam van een nieuwe studio in Hever die specifiek is uitgerust voor het genre. Een blik op de agenda leert ook dat er meer party's en concerten worden georganiseerd dan ooit, in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het reggaewereldje is een zeldzaam bastion van unitarisme, wat voor een deel het hoge aantal inschrijvingen voor de European Reggae Contest (ERC) verklaart. Deze maand alleen brengen bovendien drie groepen hun debuut-cd uit: Jupiter & Ma Shi Fai, Maanzaad en Wahwahsda, finalist in Maastricht. Het is misschien een kleine scene, er wordt alleszins hard gewerkt en gefeest.

Generaties samen

En die scene heeft dan ook nog eens haar eigen substromingen. Reggae is na al die jaren een huis met vele kamers geworden, waar zowel ska en Afrikaanse reggae weerklinken als klassieke roots, loodzware dub en digitale dancehall.'

'Elk van die stijlen heeft zijn eigen circuit, zijn eigen publiek en zijn eigen artiesten. Alleen op het festival Reggae Geel komen al die mensen en muziekjes samen en krijg je een indruk van de verscheidenheid in de reggae en van de totale omvang van de gemeenschap, een kleine 10.000 man (zonder de buitenlandse bezoekers).

Peter Piessens ziet nog een reden waarom met name dancehall zo populair is bij ons. 'De muziek in Jamaica is sinds de eeuwwisseling sterk opgeschoven naar r&b en hiphop. Vaak zijn alleen de stem en het accent nog Jamaicaans, maar dat volstaat voor veel mensen om het reggae te noemen. Het voordeel van die ontwikkeling is dat er ook een cross-over is gekomen bij het publiek. Dancehallfeesten trekken nu ook mensen aan die anders clubs en discotheken bezoeken.'

'De Gentse dj TLP zit op die kruising. Hij draait al jaren in clubs en steekt in elke set een stevige dosis ragga of mixt die tunes er gewoon doorheen. TLP heeft in de toenadering tussen reggae en r&b een cruciale rol gespeeld, ook al met zijn radioshow op Studio Brussel. Ook dubstep, en daarvoor drum-'n-bass, lokt weer een nieuw publiek naar de reggae. Terwijl de oudere fans wel blijven komen.'

'Reggae overspant de generaties, veel meer dan andere genres. Iedereen danst op alle stijlen, en muziek uit alle tijdperken. Daarom zie je op reggae-evenementen nog zoveel oude rakkers als ik rondlopen. Maar dat neemt allemaal niet weg dat we ons in een kleine niche bewegen. Reggae is en blijft undergroundmuziek.'

Rastaman

Waarom Piessens er zich dan toch zo intensief blijft voor inzetten? 'Reggae is een virus. Ik ben er dertig jaar geleden door gebeten, en ik ben er nooit van af willen geraken. Reggae is ook al lang geen exclusief Jamaicaanse aangelegenheid meer. Er wordt tegenwoordig overal goede reggae gemaakt, zeker in België. Dat is de belangrijkste drijfveer achter Majestic: we willen nieuw talent de kans geven om op te nemen in de best mogelijke omstandigheden. Het is pure passie voor de muziek, want we weten allemaal dat je van reggae nooit rijk kan worden.'

Als er één Belgisch talent is met wie Piessens maar al te graag zou willen samenwerken, dan wel Collieman, een zanger die ook door de jury van de European Reggae Contest hoog werd ingeschat. Jong, authentiek, gezegend met een waarachtig Jamaicaans stemgeluid en de positieve vibraties van de rastaman. Maar de publieksstemmen hebben de doorslag gegeven in het eindresultaat. Geen Collieman in de finale maar wel Dr. Bluebeat, een Limburgse ska- en rocksteadyband met veel fans en podiumervaring.

Het Antwerpse Wahwahsda smukt reggae op met coole Vlaamse raps en Engelstalige rockzang. Zij moeten het opnemen tegen de enige Nederlandse finalist, Jampara & The Batalion. De winnaar van deze Benelux-ronde mag meedoen aan de grote Europese finale op het tiendaagse Rototom-festival in Spanje, krijgt een plaats op verschillende festivals en een jaar lang professionele begeleiding en opnamefaciliteiten. Toch even weg uit de ondergrond dus.

European Reggae Contest Benelux Finals, 15 april, De Muziekgietery, Maastricht.
© 2011 Corelio